søndag 9. desember 2007

Rettebyrde

I det siste har det vært en del debatt om den store rettebyrden i norskfaget; en byrde som ikke har blitt mindre etter at også vg1 studieforberedende skal ha tre karakterer. Jeg har en slik vg1 klasse dette skoleåret, og i år har jeg prøvd å tyne flest mulig karakterer ut av ett og samme produkt - som et forsøk på å minske rettebyrden noe. Når vi jobber med ulike kapitler i norskboka gir jeg ikke alltid en innlevering/stiloppgave i tilknytning til dette. Derimot gir jeg flere kortere oppgaver i forbindelse med de forskjellige delene i kapitlet. Noen av deloppgavene skal skrives på bokmål, andre på nynorsk; mens andre oppgaver igjen prøver den muntlige delen av pensum og man kan dermed (i alle fall med en viss velvilje) forsvare å la disse telle med på muntlig karakteren.

Vi prøver dessuten å få til en del tverrfaglig jobbing i klassen, og da gjelder det å være våken norsklærer! Kan man få inn sjangre som drøfting eller artikkel her kanskje? Og kan de presentere noe muntlig i grupper? (Da går det jo betrakelig kjappere unna.)

Norsklærerne må dessuten være våkne når de lokale arbedistidsavtalene skal inngås. Det er nemlig mulig å bestemme fags årsrammer lokalt. Så ikke sove på klubbmøtene!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Ann-Tove. Kjenner igjen det du beskriver. I år har jeg bare norsk og engelsk og kjenner trykket. I år har jeg gått mye for mappevurdering. Det i seg selv er jo å åpne døren vidåpent for store mengder retting. Likevel, jeg gjør avtaler med elevene på hva som skal vurderes uformelt (kun kommentar) og hva som det skal gis formell vurdering med tallkarakter på. Det uformelle går jeg fort over. Må da gå an å spare seg for en del... Håper det har gått bra på eksamen!

inger marie sa...

Godt nytt år!
Jeg hadde 4 fulle norskklasser (30 elever i hver)i fjor. 2 klasser med 3 karakterer (drama og allmennfag) og 2 yrkesfagklasser med 2 karakterer. I år har jeg også fire klasser, men 2 av dem er små grupper med elever med spesielle behov og dermed blir ikke rettebyrden så stor. Jeg har jo formgiving ved siden av og der er det ikke noen timer igjen på min skole dessverre. Dermed må jeg belage meg på å være norsklærer på heltid.